Czym jest analityka internetowa?

Marketing internetowy

Dobre zrozumienie użytkowników korzystających z sieci wymaga wykonywania odpowiednich procesów. Jednym z nich jest analityka internetowa, która daje możliwość uzyskiwania bardzo istotnych danych. Wyjaśniamy, czym jest i dlaczego warto z niej korzystać.

Analityka internetowa – co to jest?

Najprościej rzecz ujmując opisywany rodzaj analityki to proces służący do zbierania danych ze stron internetowych oraz ich raportowania. Jest on przeprowadzany przy użyciu specjalistycznych narzędzi, które pozwalają uzyskiwać wartościowe raporty. Pozyskane dane są analizowane przez specjalistów wykonujących tą przydatną usługę. Wynikiem końcowym takiego procesu jest określenie efektywności badanej strony internetowe, a za tym wskazanie mocnych punktów oraz tych wymagających poprawy. Ponadto daje on możliwość nakreślenia nowej strategii, która będzie przynosiła jeszcze większe korzyści dla firmy działającej w internecie.

Co mierzy analityka internetowa?

Narzędzie wykorzystywane w analityce internetowej pozwalają na uzyskiwanie wielu rodzajów danych. Jednymi z najważniejszych są liczby i wartości procentowe dotyczą ilości odbiorców, konwersji, a także zachowania internautów w obrębie analizowanej witryny. Tego rodzaju dane pozwalają na zdanie sobie sprawy z różnych problemów, na przykład z częstego opróżniania zawartości koszyka. Kolejne uzyskiwane informacje mają charakter jakościowy, a zatem wyjaśniają przyczynę konkretnego zachowania użytkownika, przykładowo określają dlaczego internauta znalazł się danej stronie. Narzędzia stosowane w tego rodzaju analityce pozwalają na określenie:

  • ilości wyświetleń witryny – liczby internautów, którzy pojawili się na stronie w wybranym przez analityków okresie czasu,
  • źródeł ruchu – miejsc w sieci, z których odbiorcy trafiają na badaną strone,
  • ilości sesji – liczby odwiedzin badanej strony internetowej przez konkretnego użytkownika,
  • szczegółów sesji – czasu ich trwania, najczęściej odwiedzanych podstron,
  • urządzeń – sprzętu z jakiego użytkownicy odwiedzają analizowaną strone,
  • konwersji – skuteczności dotychczas podejmowanych działań marketingowych.

Dlaczego warto stawiać na analitykę cyfrową?

Skorzystanie z nowoczesnej usługi w postaci analityki cyfrowej to rozwiązanie zapewniające szereg korzyści. Pierwszą z nich jest optymalizacja kosztów działania firmy. Odnalezienie nieprawidłowości w przeprowadzanych działaniach marketingowych i ich poprawa pozwala na zmniejszenie kwot wydawanych na reklamę. Kolejna kwestia to oszczędność czasu, dzięki nowoczesnym narzędziom analiza trwa tylko kilka chwil i nie wymaga angażowania dużej grupy pracowników. Inna istotna zaleta to dostosowywanie się do potrzeb wybranej grupy odbiorców. Dzięki temu internauci mają coraz mniej powodów od opuszczania danej strony, co ma przełożenie na większy zyski dla przedsiębiorcy. Na koniec należy wspomnieć o możliwości dostrzegania problemów powodujących małe zainteresowanie daną witryną. Mogą to być kwestie związane bezpośrednio z SEO lub czynniki techniczne, na przykład nieodpowiednia responsywność.